- Jest praca dla kontrolera ruchu powietrznego. Osoby, które dołączą do zespołu, muszą przejść szkolenie. "Niezwykle wymagające"
- Praca marzeń? Zobacz, kto ma szansę ją zdobyć
- Licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego otrzymają najlepsi – po zdaniu państwowego egzaminu
- Miesięczne zarobki? W innych miejscach nie zarobisz tyle w rok
Rekrutacja jest organizowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Zanim dana osoba dołączy do grona 614 kontrolerów, będzie musiała przejść dwuletnie szkolenie.
Jest praca dla kontrolera ruchu powietrznego. Osoby, które dołączą do zespołu, muszą przejść szkolenie. "Niezwykle wymagające"
– Nauka zawodu kontrolera ruchu lotniczego jest niezwykle wymagająca – przyznaje agencja. Przed osobami, które się zakwalifikują wiele egzaminów, które warunkują przejście do kolejnych etapów. Zajęcia trwają od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. – Kurs jest mocno angażujący i obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa, nie ma więc możliwości realizacji równoległych aktywności tj. studia czy inna praca – dodają nasi rozmówcy.
PAŻP przekonuje, że praca kontrolera ruchu powietrznego to wyjątkowy i fascynujący zawód, przez wielu postrzegany jako elitarny. Wykonują go osoby z różnymi pasjami. – Wśród kontrolerów ruchu lotniczego są m.in. muzycy, lekarze, byłe stewardesy, piloci czy tancerze i sportowcy – informuje Marcin Hadaj, rzecznik prasowy agencji.
Zdobycie elitarnego zawodu, dającego przynależność do ściśle wyselekcjonowanej, doskonale przeszkolonej i niezwykle ambitnej grupy profesjonalistów to obecnie cel wielu młodych osób. Jeśli dodamy do tego niekwestionowany prestiż, dobre wynagrodzenie, topowe zaplecze socjalne i ponadrynkowe benefity pracownicze, a jednocześnie brak dress codu, konieczności codziennego porannego wstawania do pracy i spędzania 8 godzin za biurkiem, to rysuje nam się obraz zawodu doskonałego – wylicza.
Praca marzeń? Zobacz, kto ma szansę ją zdobyć
Kto ma szansę dołączyć do zespołu? Przede wszystkim osoby, które mają umiejętności myślenia koncepcyjnego i wyjątkowe zdolności analityczne, umiejętność pracy pod presją i w maksymalnym skupieniu przez kilka godzin, samodzielność w działaniu i jednocześnie doskonała współpraca w zespole, bardzo dobry stan zdrowia, nienaganna dykcja i posługiwanie się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2.
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podkreśla, że ruch lotniczy w zakresie jego kontroli w przestrzeni powietrznej cechuje się ciągłą zmiennością, więc odporność na takie sytuacje jest również niezbędna.
Nie obędzie się również bez doskonałej orientacji w przestrzeni i myślenia „out of the box”, ponieważ niektóre problemy związane z kontrolą ruchu lotniczego najskuteczniej rozwiązują osoby cechujące się niestandardowym podejściem i nieszablonym myśleniem – dodaje pani prezes.
Kontrolerzy ruchu lotniczego odpowiadają nie tylko za bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych, ale również za efektywny ruch samolotów oraz unikanie opóźnień w ruchu, które generują problemy dla całego rynku lotniczego.
Agencja Żeglugi Powietrznej informuje, że to od ich orientacji przestrzennej, a często „ręcznego” ustawiania samolotów przelatujących przez Polskę w odpowiednich obszarach przestrzeni lotniczej, startujących i lądujących, a także podchodzących do lądowania zależy to, jak długo pasażerowie będą w podróży oraz np. to, czy – mając zaplanowaną przesiadkę na odległym lotnisku – zdążą na drugi samolot. Dlatego myślenie i planowanie strategiczne jest w tej profesji również niezbędne.
Licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego otrzymają najlepsi – po zdaniu państwowego egzaminu
Zatrudniani przez nich kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w Warszawie oraz w ośrodkach regionalnych. Czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów około 3000 samolotów znajdujących każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej.
Aby zdobyć ten najbardziej odpowiedzialny zawód świata, trzeba ukończyć 2-letni kurs organizowany przez PAŻP, podzielony na trzy etapy:
- Kurs teoretyczny (z wynagrodzeniem miesięcznym równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający ok. pół roku w Warszawie
- Kurs symulatorowy (z wynagrodzeniem równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie
- Kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6000 zł miesięcznie) trwający ok. 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce.
Po jego ukończeniu należy przystąpić do państwowego egzaminu. Po pozytywnej weryfikacji kandydat otrzyma licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego i będzie mógł dołączyć do zespołu.
Osoby, które są zainteresowane kursem, powinny aplikować poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Miesięczne zarobki? W innych miejscach nie zarobisz tyle w rok
Ci, którym uda się dostać na dwuletnie szkolenie, w zależności od jego etapu będą zarabiać od 3 221,98 zł netto do 6 tys. złotych. O ile wzrośnie ich wynagrodzenie, kiedy dołączą do zespołu?
Kontrolerzy ruchu lotniczego należą do jednej z najlepiej zarabiających grup zawodowych na całym świecie. Podobnie jest w Polsce. Od 2024 roku, jak poinformował portal Money, kontroler może liczyć na zarobki rzędu 40 tys. 453 zł, kontroler-instruktor 51 tys. zł 863 zł, senior-kontroler z 25-letnim stażem 68 tys. 163 zł. Oczywiście miesięcznie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.