W środę, 26 listopada mieszkaniec Siedlec, 49-letni mężczyzna, padł ofiarą oszustwa, w wyniku którego stracił niemal 53 000 zł. Przestępcy, podszywając się pod pracowników banku oraz instytucji państwowych, wykorzystali sprytne techniki manipulacji, aby wyłudzić od niego kody do szybkich płatności mobilnych i nakłonić do przelewu pieniędzy.
Mężczyzna otrzymał e-mail, który wyglądał na oficjalną wiadomość od strony rządowej gov.pl. W treści e-maila informowano go, że ktoś zalogował się na jego konto bankowe z nieznanego urządzenia. Zaniepokojony tym faktem, natychmiast zadzwonił na numer wskazany w wiadomości. Po drugiej stronie odezwał się mężczyzna, który zapewnił go, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jego rachunku i że wszystkie instytucje zostały już zablokowane. Wkrótce potem zadzwoniła kobieta, która przedstawiła się jako pracownica banku. Poinformowała go, że konto zostanie wprowadzone w tryb awaryjny, a w celu zabezpieczenia środków musi skontaktować się z działem technicznym banku.
Kobieta poprosiła mężczyznę o kody do szybkich płatności mobilnych, które miały pomóc w zablokowaniu podejrzanych transakcji. W wyniku manipulacji, mężczyzna wielokrotnie podawał kody i zatwierdzał je w aplikacji bankowej. Oszustka przekonała go również do wykonania przelewu na konto rzekomego „opiekuna sprawy”, który miał zabezpieczyć jego środki. Dopiero rozmowa z żoną uświadomiła go, że padł ofiarą oszustwa.
Mężczyzna natychmiast skontaktował się z infolinią banku i zablokował dostęp do swojego konta, jednak po fakcie okazało się, że dokonano aż 19 transakcji na łączną kwotę 52 800 zł. Sprawa została zgłoszona na policję, która apeluje o szczególną ostrożność i przypomina, że oszuści coraz częściej podszywają się pod pracowników instytucji państwowych, banków i służb.
Jak chronić się przed oszustwami „na pracownika banku”?
Policja i banki apelują, by zachować szczególną ostrożność w takich sytuacjach. Oto kilka ważnych zasad, które mogą pomóc w uniknięciu oszustwa:
- Nigdy nie podawaj kodów do szybkich płatności mobilnych ani danych logowania przez telefon.
Co zrobić, gdy podejrzewasz oszustwo?
W sytuacji, gdy podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa, należy niezwłocznie podjąć kilka kroków:
- Zablokować dostęp do swojego konta bankowego.
Przestrzegając tych zasad, można zminimalizować ryzyko stania się ofiarą oszustwa. Policja apeluje do mieszkańców Siedlec i okolic o zachowanie czujności i rozmowy na ten temat z bliskimi, szczególnie z osobami starszymi, które mogą być bardziej narażone na tego typu oszustwa.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.