reklama
reklama

Nic nie jest tak skuteczne, jak dobry przykład [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z SiedlecOd roku szkolnego 2022/23 siedleckie Centrum Kształcenia Ustawicznego podjęło działania innowacyjne we współpracy z CKU Nr 5 w Warszawie oraz Samorządowym Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach adresowane do nauczycieli i słuchaczy.
reklama

Dyrektor SCDiDN dr Urszula Wyrzykowska-Dudek tłumaczy to tak: „Szkoła jest podobna od wielu lat, jeśli nie stuleci! Nasza rzeczywistość, otoczenie zewnętrzne jest w nieustannej zmianie, zwłaszcza w okresie ostatnich 20 lat. Tempo zmian chwilami zapiera dech w piersi. A co na to system edukacji? Szkoła przeobraża się bardzo powoli. Dlaczego?? Może wynika to z modelu opartym na założeniu, że nauczyciel jest nieomylny, jeśli są słabe wyniki, winy szuka się w uczniu. Gdy nauczyciel jest przekonany, że wszystko wykonuje bardzo dobrze, to zwalnia się z potrzeby szukania innych, lepszych rozwiązań. A może być inaczej! Może być szkoła przyjazna uczniowi, szkoła, która go wspiera”.

reklama

Potrzeba wspierania słuchaczy (ale też siebie nawzajem) była punktem wyjścia innowacji przygotowanych przez dwa centra kształcenia ustawicznego - siedleckie i warszawskie. Zakładają one wzajemną naukę, współpracę, dzielenie się doświadczeniami w pracy z osobami dorosłymi, zaangażowanie słuchaczy w różne aktywności pozalekcyjne, poszerzające wiedzę i pomagające w trenowaniu niezbędnych w życiu umiejętności (np. wystąpienia publiczne, radzenie sobie ze stresem).

„Nauka efektywnego uczenia - o prostych sposobach przekazywania wiedzy”

reklama

Urszula Wyrzykowska- Dudek w czasie warsztatów zrealizowanych w ramach innowacji adresowanej do nauczycieli przeprowadzonych 2 grudnia mówiła nauczycielom obu placówek m.in.:

Jeśli naszymi uczniami są osoby dorosłe, to nauczyciel powinien zaciekawić, zachęcić, cierpliwie tłumaczyć. Aspektem budującym więzi nauczyciela z uczniem dorosłym są pozytywne relacje, wzajemne zaufanie, przestrzeń w której uczeń czuje się bezpieczny. To współuczestnictwo i otwarta, szczera komunikacja".

reklama

Podczas zajęć wykorzystany został model rozwoju/ dynamiki grupy Pietera Schoe i Floora Vullings oparty na: ZMAGANIU (generuje opór, pojawia się konflikt), UNIKANIU (tworzy dystans), WSPÓŁPRACY (buduje zaufanie).

Uczestnicy innowacji w praktyce ćwiczyli współpracę i uczyli się rozpoznawać wymienione w modelu typy oraz szukać właściwego sposobu na budowanie zespołu. W drugiej części spotkania nauczyciele wzięli udział w wycieczce do Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach i spotkaniu z kustosz Dorotą Pikulą, która wskazywała sposoby wykorzystywania zasobów muzealnych w pracy.

reklama

Wrażenia uczestników warsztatów? Pozytywne! Piotr Kozak stwierdził „Szkolenie przebiegało w fajnej, miłej oraz żartobliwej atmosferze, co sprzyjało angażowaniu się w zadania i ćwiczenia. Wszystkie te czynniki sprawiły, iż szybko się zintegrowaliśmy jako zespół, przełamując wszelkiego rodzaju opór czy dystans.” Andrzej Obrycki dodał, że „szkolenie z zakresu nauczania dorosłych wniosło powiew świeżości do stosowanych dotąd metod, zmusiło także do pewnego wysiłku intelektualnego.” Elżbieta Borkowska zauważyła: „Zyskaliśmy potężną dawkę wiedzy pozwalającą nie tylko na nowoczesne spojrzenie na zagadnienia andragogiki, lecz także mogliśmy w praktyce przećwiczyć niektóre rozwiązania, pozwalające z grupy stworzyć zespół. Nie mam wątpliwości, że my jako nauczyciele obu współpracujących ze sobą szkół już się nim staliśmy. Dziękuję i czekam niecierpliwie na kolejne spotkanie.”

Dlaczego tak ważna jest innowacja, w której udział biorą nauczyciele? Mówiła o tym Marzanna Stachurska „Otrzymaliśmy olbrzymią dawkę wiedzy i praktycznych wskazówek. Spędziłam czas wśród osób stykających się z podobnymi problemami w pracy.” A Elżbieta Borkowska dodała „Poznajemy się coraz lepiej, nabieramy zaufania, coraz śmielej wymieniamy doświadczenia związane z niełatwą pracą z osobami dorosłymi, często obarczonymi potężnym balastem trudnych doświadczeń.”

Dyrektor siedleckiego SCDiDN zwracała uwagę na to, że nic nie działa tak skutecznie jak dobry przykład, dlatego zachęcała do poszukiwania w realizowanym projekcie pomysłów, wymiany doświadczeń, przekazywania sobie dobrych, sprawdzonych praktyk.

Podsumowując wizytę w Siedlcach, dyrektor warszawskiego Centrum Beata Giziewicz stwierdziła „Warsztaty poprowadzone przez panią dr Urszulę Wyrzykowską były dla mnie cenną lekcją w jaki sposób seminaria, wizyty studyjne, wycieczki wykorzystywać w pracy z dorosłymi słuchaczami. Inaczej spojrzałam na sposoby komunikowania się i podejmowania współpracy w zespole nauczycieli i uczniów. Bardzo ważną częścią tego spotkania była wymiana doświadczeń między nauczycielami z Siedlec i Warszawy. Byłam pod wrażeniem zagospodarowania przestrzeni w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach. Szkoła ma swoją siedzibę w kamienicy, która urządzona jest bardzo klimatycznie. Liczne wystawy świadczą o kreatywności nauczycieli i słuchaczy tej szkoły.”

„Wiedza jest fascynująca! Pozalekcyjne formy wspierania edukacji dorosłych”

Kreatywność, gotowość do poszerzania wiedzy słuchacze siedleckiego Centrum mogli sprawdzić już po raz kolejny w tym roku. 8 grudnia zostało zorganizowane przez Edytę Biardę, Elżbietę Cała, Piotra Kowalczuka, Marię Lech, Hannę Mikołajczyk, Urszulę Talachę seminarium „Duchowy depozyt romantyzmu polskiego”, w czasie którego słuchacze przybliżali uczestnikom tematy związane z polskim romantyzmem. Paweł Zaczkiewicz przygotował wystąpienie pt. „Matka Boska romantyków”; Kamil Chryć na temat „Co czytali bohaterowie lektur romantycznych?- o czytelniczych fascynacjach i ich wpływie na życie wybranych postaci lektur XIX wieku”; Julia Ciołek „<By nie być jak Mickiewicz z pomiętym od koszuli kołnierzem i we fraku zasmolonym….> Subiektywny przegląd mody epoki romantyzmu; a Bartosz Toczyski i Kacper Cieciera „Z Wojskim Hreczechą po świecie kulinarnym <Pana Tadeusza>”. Sposób realizacji tematów odbiegał od sztampy. Przywołane zostały dokumenty epoki - listy, wspomnienia, opinie. Słuchacze sięgnęli także po współczesne opracowania - książki i blogi.

W drugiej części spotkania uczestnicy mieli okazję obejrzeć wystawy tematyczne (m.in. Romantyzm i jego twórcy w karykaturze; Atlas miejsc polskiego romantyzmu; Wybrane wydarzenia historyczne opisane w literaturze polskiego romantyzmu), wejść w rolę elegantów romantycznych (stand prezentujący modną parę w stroju paryskim z 1826 r.) oraz wziąć udział w inspirowanej ucztą w Soplicowie biesiadzie.

W spotkaniu wzięli udział zaproszeni goście- Robert Szczepanik (Zastępca Prezydenta Miasta Siedlce), Ewa Dombrowska (starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Siedlcach), Dorota Salamon (dyrektor Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach), Małgorzata Połeć (doradca metodyczny SCDiDN w Siedlcach), Beata Giziewicz (dyrektor Centrum Kształcenia Ustawicznego Nr 5 w Warszawie).

Już 9 grudnia grupa słuchaczy ze szkoły policealnej udała się z wizytą studyjną zorganizowaną przez Ewę Gąsowską, Elżbietę Cała, Elżbietę Chotnicką do Urzędu Miasta Siedlce. Celem wizyty było prześledzenie procesu stanowienia prawa miejscowego przez Radę Miasta Siedlce. Prowadzącymi spotkanie byli Adam Zabijak (Sekretarz Miasta Siedlce) i Marzanna Prekurat (Kierownik Biura Rady Miasta). Uczestnicy prześledzili całą ścieżkę procesu legislacyjnego- tworzenie uchwały od inicjatywy uchwałodawczej, poprzez przekazanie projektu do konsultacji, opiniowanie przez komisje Rady Miasta, uchwalenie przez Radę Miasta, podpisanie przez Przewodniczącego Rady Miasta aż po opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama