Dlaczego trening umiejętności społecznych jest tak ważny?
Trening umiejętności społecznych skutecznie wspiera dzieci z różnorodnymi wyzwaniami emocjonalnymi. Dzieci z ADHD dzięki TUS uczą się kontrolować impulsywność w kontaktach z rówieśnikami. Osoby zmagające się z fobią społeczną stopniowo oswajają lęk przed oceną. Dzieci z zespołem Aspergera zyskują narzędzia do poznania niepisanych zasad interakcji społecznych.
Kompetencje społeczne funkcjonują na zasadzie podobnej do mięśni – wymagają regularnych ćwiczeń, by się rozwinąć. Mózg dziecka charakteryzuje się wyjątkową plastycznością, a to sprawia, że wczesna interwencja przynosi najlepsze rezultaty. Profesor Michelle Garcia Winner, twórczyni metodologii Social Thinking, podkreśla, że umiejętności społeczne stanowią fundament sukcesu edukacyjnego i zawodowego, często ważniejszy niż sama wiedza akademicka.
Regularne uczestnictwo w zajęciach TUS pozwala dzieciom budować "bibliotekę doświadczeń społecznych", z której mogą korzystać w codziennych sytuacjach. Systematyczne ćwiczenia sprawiają, że początkowo trudne zachowania – jak czekanie na swoją kolej czy akceptowanie odmiennego zdania – stają się automatyczne i naturalne.
Jeśli rozważasz udział w TUS dla swojego dziecka lub chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach tej formy wsparcia, sprawdź ofertę https://szalak.com/. Specjaliści pomogą dobrać program dopasowany do wieku i potrzeb uczestnika.
Jak wygląda trening umiejętności społecznych w praktyce?
Grupowa forma zajęć stanowi element skuteczności TUS. Grupa tworzy naturalne laboratorium społeczne, gdzie uczestnicy mogą bezpiecznie testować nowe zachowania i otrzymywać natychmiastową informację zwrotną. Zajęcia TUS obfitują w różnorodne ćwiczenia dostosowane do wieku i potrzeb uczestników. Młodsze dzieci uczestniczą w zabawach z zasadami, takich jak gry planszowe wymagające przestrzegania kolejności czy negocjowania reguł. Starsze dzieci angażują się w bardziej złożone scenki sytuacyjne, odgrywając trudne społecznie momenty – jak dołączanie do grupy rówieśników czy reagowanie na nieporozumienia. Ważnym elementem są również ćwiczenia rozpoznawania emocji, wykorzystujące karty z ekspresją twarzy, filmy czy fotografie.
Struktura spotkań TUS opiera się na przewidywalnym schemacie, zapewniającym poczucie bezpieczeństwa. Typowa sesja rozpoczyna się od rytuału powitania i krótkiej rundy dzielenia się doświadczeniami z minionego tygodnia. Następnie terapeuta wprowadza główną umiejętność dnia, demonstrując ją i omawiając jej zastosowanie. Główna część zajęć obejmuje praktyczne ćwiczenia nowej umiejętności w formie zabaw, scenek czy gier. Sesja kończy się podsumowaniem i zadaniem domowym.
Programy TUS różnią się w zależności od grupy docelowej. Zajęcia dla nastolatków z zespołem Aspergera skupiają się na subtelnościach komunikacji niewerbalnej i rozumieniu sarkazmu. Dzieci z ADHD pracują nad umiejętnością słuchania i kontrolą impulsów. Przedszkolaki uczą się podstawowych zasad współpracy i dzielenia się. Elastyczność programu pozwala terapeutom dostosować interwencje do konkretnych wyzwań grupy.
Jak wybrać dobry program TUS? Na co zwrócić uwagę?
Doświadczenie terapeuty z różnymi grupami wiekowymi stanowi ważny czynnik skuteczności TUS. Specjaliści pracujący zarówno z przedszkolakami, jak i nastolatkami posiadają szerszy repertuar technik i lepiej dostosowują zajęcia do specyficznych potrzeb rozwojowych. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto zapytać o konkretne doświadczenia z grupą wiekową naszego dziecka oraz o metody pracy dostosowane do tej grupy.
Program oparty na dowodach naukowych zapewnia większe prawdopodobieństwo sukcesu terapeutycznego. Uznane metodologie, takie jak PEERS (Program for the Education and Enrichment of Relational Skills) opracowany przez UCLA czy Social Thinking Michelle Garcia Winner, przeszły rygorystyczne badania potwierdzające ich skuteczność. Profesjonalni terapeuci potrafią wskazać konkretne badania stojące za stosowanymi technikami oraz wyjaśnić, dlaczego dana metoda pasuje do potrzeb dziecka.
Optymalny czas trwania i regularność zajęć zależą od indywidualnych potrzeb uczestnika. Badania wskazują jednak, że programy trwające minimum 12 tygodni z cotygodniowymi sesjami przynoszą najlepsze rezultaty. Krótsze programy mogą wprowadzić podstawowe koncepcje, ale rzadko zapewniają trwałe zmiany w zachowaniu. Intensywność zajęć również ma znaczenie – sesje trwające 60-90 minut pozwalają na wprowadzenie nowej umiejętności i jej praktyczne przećwiczenie.
Trening umiejętności społecznych przekształcił się z wąskiej interwencji terapeutycznej w uniwersalne narzędzie edukacyjne odpowiadające na potrzeby współczesnego społeczeństwa. TUS oferuje strukturalny, oparty na dowodach naukowych sposób kształtowania umiejętności życiowych – od empatii, przez asertywność, po efektywną współpracę. Zamiast postrzegać go wyłącznie jako terapię deficytów, warto spojrzeć na TUS jak na edukację społeczną przygotowującą do skutecznego funkcjonowania w złożonym świecie relacji międzyludzkich.
Paweł Szalak - GABINET PSYCHOLOGICZNO - TERAPEUTYCZNY
ul. Cisowa 11/103,
20-703 Lublin
Tel: 884 418 419
ul. Lubelska 9/4,
24-300 Opole Lubelskie
Tel: 888 211 366
ul. Mickiewicza 1,
21-100 Lubartów
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.