Wszystko dzięki temu, że spółka wprowadza system do wykrywania usterek pantografów - urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. Ich zły stan techniczny powoduje średnio 150 awarii sieci trakcyjnej rocznie.
System laserowych czujników DSAP stworzy model 3D pantografu i automatycznie zlokalizuje każde uszkodzenie. Raporty z monitoringu urządzeń będą przesyłane do przewoźników, a dzięki tym informacjom na bieżąco mają być sprawniej prowadzone prace serwisowe.
- Kontrola stanu technicznego pantografów nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych niewłaściwym stanem pantografu. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Spółka obecnie określa wymagania, jakie postawi dostawcy czujników. Wkrótce rozpocznie się procedura przetargowa. Zainstalowanie pierwszych urządzeń ma się odbyć do końca 2020 r.