reklama
reklama

Polki nie głosują w wyborach, bo nie odpowiadają im programy partii

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Olga Legosz (nomadmum81)

Polki nie głosują w wyborach, bo nie odpowiadają im programy partii - Zdjęcie główne

Olga Legosz, wiceprezeska Fundacji SPS, zachęca kobiety do głosowania w wyborach 15 października. | foto Olga Legosz (nomadmum81)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPolki stanowią 53 proc. wyborczego elektoratu, ale nawet co druga nie chodzi na wybory. 1/3 tych niegłosujących uzasadnia swój brak aktywności tym, że nie odpowiada jej program żadnej partii. W ramach akcji Wspieram Sukces Kobiet Fundacja SPS najpierw zbadała potrzeby kobiet, a teraz pyta kandydatów startujących w wyborach o podejście do tych spraw.
reklama

Trwa mobilizacja przed październikowymi wyborami parlamentarnymi. W tegorocznej kampanii bardzo aktywne są ruchy kobiecie, które starają się zmobilizować kobiety do pójścia do urn. Swoją akcję profrekwencyjną oficjalnie zainaugurowała Fundacja SPS, która przy wsparciu merytorycznym Uniwerystetu SWPS przeprowadziła wśród internautek ankietę dotyczącą codziennych problemów i potrzeb, a także tematów, którymi politycy powinni zająć się w pierwszej kolejności.

– Celem kampanii jest zachęcenie kobiet do głosowania w wyborach oraz zwrócenie uwagi na sytuację Polek i wzbudzenie w nich potrzeby zaangażowania się, która może przełożyć się na frekwencję. Drugim jej zadaniem jest uświadamianie – zarówno wybierającym, jak i wybieranym – jak istotne jest włączenie kobiet do dyskusji o priorytetach rozwojowych Polski – mówi Olga Legosz, wiceprezeska Fundacji SPS, znana na Instagramie jako nomadmum81.

reklama

Fundacja SPS sprawdziła, dlaczego kobiety nie biorą udziału w wyborach. 29 proc. zapytanych respondentek wskazało, że nie odpowiada im program żadnej partii. 23 proc. mówiło o braku czasu i możliwości dojazdu, 14 proc. o braku zainteresowania polityką, 11 proc. o rozczarowaniu politykami, a 5 proc. ma poczucie, że ich głos nie ma znaczenia.

W ramach kampanii Wspieram Sukces Kobiet niemal 20 tysięcy kobiet wypełniło internetową ankietę, wskazując najważniejsze dla siebie tematy, codzienne potrzeby, a także problemy, którymi politycy powinni zająć się w pierwszej kolejności. Problemem numer jeden okazała się przemoc wobec kobiet (wskazało ją 89 proc. ankietowanych). Na drugim miejscu (77 proc. odpowiedzi) znalazł się brak żłobków i przedszkoli w wielu gminach, a na trzecim – ubóstwo starszych kobiet oraz wsparcie dla kobiet planujących ciążę i spodziewających się dziecka. W dalszej kolejności kobiety wymieniały m.in.: ograniczone możliwości pracy w związku z opieką nad dziećmi, ochronę środowiska, urlopy macierzyńskie, wsparcie matek samotnie wychowujących dzieci, zmiany w prawie alimentacyjnym, problem asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami, wykluczenie komunikacyjne, ochronę praw zwierząt czy ograniczone możliwości do podejmowania pracy przez kobiety na emeryturze.

reklama

Teraz w ramach kampanii Wspieram Sukces Kobiet na temat wskazanych w ankietach potrzeb i problemów mogą wypowiedzieć się kandydaci startujących w wyborach parlamentarnych. Przygotowany przez ekspertów Uniwersytetu SWPS kwestionariusz składa się z 20-stu pytań i obejmuje pięć kluczowych obszarów: pracę opiekuńczą kobiet, ich sytuację zawodową i ekonomiczną, kwestie społecznego finansowania, problem przemocy domowej i seksualnej, dostęp do usług społecznych oraz edukację w zakresie ekologii i praw zwierząt.

Materiały na temat kampanii Wspieram Sukces Kobiet oraz wyniki ankiet kandydatów startujących w wyborach znajdują się na stronie wspieramsukceskobiet.pl.

– W kampanię może zaangażować się każdy. Na stronie wspieramsukceskobiet.pl dostępne są materiały wizualne do pobrania i gotowe do druku lub publikacji w sieci, jak np. logo, plakat czy tatuaż. Zachęcamy, by dołączyć do nas poprzez dystrybucję grafik wśród znajomych, wysłanie pocztówki do rodziny, wywieszenie plakatu w oknie lub witrynie i dzielenie się nimi w mediach społecznościowych. Zapraszamy do włączenia się w projekt sklepy internetowe, lokalne sklepiki, piekarnie, kawiarnie, księgarnie, punkty usługowe itp. z całej Polski – miejsca, gdzie każdego dnia bywają kobiety. Chcemy dotrzeć do jak największej liczby Polek – tłumaczy Olga Legosz.

reklama

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu lublin24.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama