Reklama

Obudź matematyczne pasje u swojego dziecka!

Opublikowano: wt, 26 wrz 2017 20:30
Autor: | Zdjęcie: Studio Nauczania MathRiders Siedlce

Obudź matematyczne pasje u swojego dziecka! - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości <p><b>Matematyka zwykle kojarzona jest ze skomplikowanymi zadaniami, trudnymi do zapamiętania regułami czy stresującymi egzaminami w szkole. Twoje dziecko nie musi jednak powielać tego stereotypu! Właściwy sposób przekazywania wiedzy matematycznej może sprawić, że stanie się ona niezwykle fascynującą zabawą, która wciągnie nawet największych fanów przedmiotów humanistycznych. O tym, co zrobić, by dziecko polubiło matematykę, jak nauczyć jej nawet malucha, na co zwrócić szczególną uwagę, a czego wystrzegać się podczas nauki - mówi Małgorzata Grymuza, ekspert MathRiders.</b></p>

Kiedy najlepiej rozpocząć naukę matematyki zdzieckiem?

Małgorzata Grymuza: Proces nauczania matematyki możemy rozpocząć już od najmłodszych lat.MathRiders prowadzi zajęcia dla maluchów nawet od 2. roku życia. Należy zdawaćsobie sprawę, że dzieci posiadają naturalną zdolność do rozumienia matematyki iodbierają ją intuicyjnie. Dorośli, wraz z wiekiem zatracają ten sposób myśleniao otaczającym świecie. Od rodziców jednak zależy, czy dziecko będzie poznawałoposzczególne procesy w rozmaity sposób. Istotne, by nie burzyć tej naturalnejciekawości u najmłodszych, a jedynie ją wspierać poprzez odpowiednie zabawyedukacyjne. Jestem przekonana, że każde dziecko entuzjastycznie zareaguje namatematykę, jeśli zostanie ona zaprezentowana w niestandardowy sposób.Wystarczy, że przy budowaniu z klocków czy spożywaniu posiłków będziemy tłumaczyćzachodzące mechanizmy, wyjaśniać, co oznacza „mniej”, a co „więcej”.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy naucematematyki ?

MG: Jednym z największychi najczęściej powielanych błędów jest uczenie się matematyki na pamięć. Jakonauczyciel tłumaczę rodzicom, że to jedynie doraźny sposób przyswojenia wiedzy,która na dalszych etapach nauki zostaje zapomniana. Ważne, by uczniowiepoznawali matematykę ze zrozumieniem. Od najmłodszych lat należy uświadamiaćdzieciom, czym jest liczba. Maluchy bardzo często potrafią bezbłędniewyrecytować liczby od 1 do 10, nie rozumiejąc przy tym, że każda z nich tookreślony zbiór elementów. 

Kolejnym problemem jest nieumiejętność szacowania,czyli określenia spodziewanego wyniku zadania jeszcze przed jego rozwiązaniem.Błąd ten popełniany jest najczęściej przy ćwiczeniach dotyczących wiekuposzczególnych osób. Duża część dzieci nie zastanawia się nad logiką takiego zadaniai udziela odpowiedzi, z której wynika, że np. babcia jest starsza od swojejwnuczki o 2 lata. Wynik ten nie budzi u uczniów wątpliwości. Musimy jednakuświadamiać dzieci, że nie zawsze otrzymanie wyniku konkretnego działaniaoznacza prawidłowe rozwiązanie całego zadania.

Czy nieprawidłowy sposób nauczania matematykiniesie za sobą poważne konsekwencje?

MG: Zdecydowanie tak. Błędyw nauczaniu powodują, że w głowie dziecka rodzi się negatywny obraz matematyki,jako przedmiotu trudnego, niezrozumiałego i nudnego. W konsekwencji uczniowiezniechęcają się do dalszej nauki i rezygnują z poszerzania swojej dotychczasowejwiedzy. Jako rodzice i nauczyciele musimy zadbać, by nie dopuszczać do takiegosposobu postrzegania matematyki, gdyż znacznie trudniejszym zadaniem jest późniejszazmiana negatywnego nastawienia. 

Jak więc kreować pozytywny wizerunek matematyki wśróddzieci?

MG: W naszychplacówkach MathRiders staramy się, by zarówno dzieci, jak i rodzice zauważali,że proces nauczania matematyki może być satysfakcjonujący i przyjemny. W codziennej pracy wykorzystujemy gry izabawy, które sprawiają uczniom radość, a także pobudzają ich do myślenia.Niektóre z tych aktywności mogą być powtarzane także w domu. Pokazujemy, żecodzienne czynności jak, np. spożywanie posiłków, są okazją do budowania więziz dzieckiem, przyjemnego spędzenia czasu, a co najważniejsze - nauki. Takproste ćwiczenie, jak zapytanie dziecka, którą z dwóch porcji lodów wybiera, wnaturalny sposób może wykształcić w nim umiejętność postrzegania liczby. Maluchintuicyjnie powinien przeliczyć, która z porcji jest większa, a tym samymbardziej dla niego opłacalna. Warto podkreślić, że dzieci uwielbiają wszelkiegorodzaju zagadki. Dlatego też bardzo wartościową i rozwojową zabawą są pytania ooszacowanie, jak duży zbiór klocków zrównoważy pluszaka czy ilu sznurkówdługości 20 cm potrzebujemy, by zmierzyć żyrafę. Zagadki matematyczne nakażdym etapie edukacji dziecka kształtują w nim zdolności logicznego myślenia iwyciągania prawidłowych wniosków.

Czy powinniśmy zachęcać do nauki matematykidzieci, które wykazują jednak zdolności humanistyczne?

MG: Mówiąc o dzieciach wwieku przedszkolnym, nie musimy zachęcać ich do nauki w ogóle, ponieważ maluchyw naturalny sposób wykazują zainteresowanie matematyką. Poprzez odpowiednioskonstruowane zabawy pobudzamy jedynie ich ciekawość. Jeśli chodzi o starsze dzieci,wykazujące zdolności humanistyczne, powinniśmy pokazywać im matematykę zzupełnie innej strony. Musimy zdawać sobie sprawę, że nauka przedmiotówścisłych wpływa na ogólny rozwój dziecka. Dlatego też na każdym kroku należypokazywać możliwości zastosowania matematyki w ich życiu codziennym, ukazywaćją w przedmiotach, z których na co dzień korzystają. Zniechęcone dzieciakiwarto zainspirować rozmowami na temat matematyki. Mówiąc o jej historii, życiuwielkich naukowców spowodujemy, że uczniowie poczują potrzebę rozwiązania tychsamych problemów, co wielcy matematycy.

W jaki sposób MathRiders obala stereotyp, żematematyka to nauka tylko dla wybranych?

MG: Wszystkich uczniówwspieramy poprzez naukę matematyki w małych grupach. Dodatkowo, specjalnie przygotowaninauczyciele zwracają uwagę na relacje pomiędzy uczestnikami zajęć, budując ukażdego z nich pewność siebie. Takie pozytywne doświadczenia oraz wykluczenieelementu stresu są gwarancją naszego sukcesu. 

Zapraszamy do kontaktu z Naszą placówką:

Studio Nauczania MathRiders Siedlce

ul. J. Piłsudskiego 66/13

tel. 506 426 944, [email protected]

www.mathriders.pl/siedlce

Prowadzimy zajęcia dla dzieci i młodzieży w wiekuod 4 do 19 lat oraz kursy przygotowujące do matury.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE