– W krakowskim centrum usług biznesowych Shell zatrudnionych jest przeszło 2700 pracowników. Słychać 20 różnych języków, mamy 36 różnych narodowości, nasza populacja jest zróżnicowana, dynamiczna i multikulturowa. W tym momencie operujemy w dziewięciu niezależnych liniach biznesowych. Nasi pracownicy pracują globalnie, codziennie współpracują z innymi ośrodkami Shell na innych kontynentach, w innych strefach czasowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna SBO Kraków w Shell Polska.
Polska jest jedną ze światowych potęg w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Inwestorów przyciągają między innymi strategiczne położenie, dobra komunikacja z resztą Europy, wsparcie na szczeblu rządowym i lokalnym, konkurencyjne koszty i dobrze wykwalifikowane kadry. Te czynniki składają się na fakt, że coraz więcej – zarówno polskich, jak i zagranicznych firm – lokuje na tutejszym rynku swoje centra biznesowe.
Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, który zrzesza ponad 170 globalnych inwestorów) wynika, że w 2016 roku działało w Polsce prawie 940 centrów świadczących usługi dla biznesu, które zatrudniały łącznie ponad 212 tys. osób. Do 2020 roku zatrudnienie znajdzie w nich już 300 tys. pracowników, a sektor nowoczesnych usług dla biznesu jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi gospodarki. Swoje inwestycje ulokowały w Polsce między innymi 73 globalne firmy z prestiżowej listy amerykańskiego magazynu Fortune Global 500.
11 lat temu dołączył do nich Shell, który uruchomił centrum nowoczesnych operacji biznesowych, Shell Business Operations, w podkrakowskim Zabierzowie. W ubiegłym tygodniu firma oficjalnie zainaugurowała nową siedzibę centrum w Krakowie. Cztery specjalnie zaprojektowane dla firmy biurowce zapewniają 26 tys. mkw. powierzchni biurowej, na której – poza przestrzenią do pracy – znalazły się strefy rozrywki i relaksu oraz wydzielone przestrzenie ciszy. W ramach udogodnień w biurowcach zaprojektowano też szatnie z prysznicami dla rowerzystów, restauracje oraz trzy parkingi. Koncern nawiązał również współpracę z władzami miasta, aby dostosować komunikację miejską do potrzeb 2,7 tys. pracowników, zatrudnionych obecnie w Shell Energy Campus.
– Krakowskie centrum usług biznesowym jest w tym momencie jednym ze strategicznych punktów na mapie Royal Dutch Shell. To właśnie tutaj koncentrują się bardzo szerokie procesy, kompetencje, know-how i wiedza. Poprzez działalność w ramach dziewięciu pionów biznesowych, w jednym miejscu jesteśmy w stanie proponować efektywne sposoby funkcjonowania biznesu w przyszłości – mówi Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum zatrudnia nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale i międzynarodowych menadżerów, w tym 65 osób jest osadzonych na globalnych stanowiskach. Większość pracowników Shell Business Operations pochodzi z Polski, ale w centrum pracują też przedstawiciele 36 innych narodowości. Ponad połowa ma mniej niż 30 lat, a blisko trzy czwarte całej kadry stanowią kobiety (które zajmują też ponad połowę stanowisk kierowniczych).
– W centrum mamy obecnie 9 linii biznesowych, począwszy od zaawansowanych usług finansowych przez obsługę klientów, procesy logistyki i dostaw materiałów, procesy personalne dla pracowników, a skończywszy na procesie tworzenia wewnętrznej komunikacji grupy Shell i usługach dotyczących aspektów prawnych – mówi Agnieszka Pocztowska.
Największy w strukturze Shell Business Operations jest dział finansowy oraz customer service, który współpracuje z europejskimi klientami koncernu. Dział logistyczny świadczy na całym świecie usługi dla floty, liczącej kilka tysięcy ciężarówek. Z kolei dział komunikacji wewnętrznej wspiera strategię komunikacyjną dla całej grupy Shell. Pracownicy krakowskiego centrum podejmują kluczowe decyzje dotyczące biznesu firmy w wymiarze globalnym.
– Centrum dynamicznie się rozwija. W zeszłym roku zatrudniliśmy ponad 1 tys. pracowników. W tym roku do końca maja dołączyło do nas 500 nowych osób. Kontynuujemy nasz wzrost, rośniemy i będziemy w dalszym ciągu rozwijać naszą działalność – zapowiada Dyrektor Generalna SBO Kraków.
Krakowska inwestycja została oficjalnie otwarta między innymi przez Jadwigę Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, która podkreśliła, że SBO przyczyni się do wzmocnienia lokalnego rynku pracy. Wielu z nowo zatrudnionych osób stanowią absolwenci krakowskich uczelni.
Koncern chce zwiększać zatrudnienie, poszukuje między innymi specjalistów z dziedziny finansów, księgowości, zarządzania, logistyki, spraw personalnych oraz komunikacji. Shell spodziewa się, że wykwalifikowane kadry uda się przyciągnąć poziomem wynagrodzeń wyższym od rynkowej średniej oraz możliwością uczestniczenia w międzynarodowych projektach i rozwijania kariery. Kluczowym wymogiem wobec kandydatów jest biegła znajomość języków obcych.
– Oferujemy bardzo szeroki zakres możliwości rozwoju kariery. Dla osób po studiach jest to szansa rozpoczęcia kariery w międzynarodowym koncernie. Natomiast dla doświadczonych ekspertów, specjalistów, osób z doświadczeniem w zarządzaniu – liderów, SBO to miejsce gdzie mogą rozwijać swoje kompetencje. Poszukujemy ekspertów z dziedziny finansów. Interesują nas osoby znające dobrze języki obce – jest to istotny atut. Liczyć się będzie również doświadczenie w zakresie logistycznym, obsługi klienta czy zarządzania procesami personalnymi – wymienia Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum Shell Business Operations jest jedną z siedmiu tego typu inwestycji koncernu na świecie. Pozostałe ulokowane są m.in. w indyjskim Bangalore, w Manili, Kuala Lumpur, Cape Town i szkockim Glasgow. Pracownicy SBO wpływają na działalność i rozwój biznesu Shell, który łącznie zatrudnia 93 tys. ludzi w 70 krajach świata.