– Profil Zaufany to rodzaj bezpłatnego cyfrowego podpisu, którym użytkownik może potwierdzić swoją tożsamość i zatwierdzać urzędowe wnioski elektroniczne. Cały proces przebiega w pełni online, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Sypka, kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA.
Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu urzędowych spraw przez internet. Za jego pośrednictwem można się logować do e-urzędów i składać podpis elektroniczny. To sztandarowy projekt na drodze do cyfryzacji administracji publicznej i upowszechniania e-usług. Dotychczas utworzenie Profilu Zaufanego w ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) wiązało się z koniecznością osobistej wizyty i potwierdzenia swojej tożsamości w urzędzie, ZUS-ie, urzędzie skarbowym, w oddziale Poczty Polskiej albo innym wyznaczonym do tego celu punkcie.
Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło jednak zakładanie Profilu Zaufanego w prostszy i szybszy sposób: poprzez bankowość elektroniczną. Taką usługę zaoferowały PKO BP, Inteligo i Bank Millennium. W tym tygodniu dołączył do nich Bank Pekao SA, który otrzymał właśnie zgodę na wprowadzenie usługi zakładania Profilu Zaufanego.
– Dzięki Profilowi Zaufanemu w bankowości Pekao24 nie trzeba chodzić do urzędu i potwierdzać swojej tożsamości. Cały proces można załatwić online, bez wychodzenia z domu. Profil Zaufany działa w bardzo prosty sposób – można porównać go do płatności w sklepie internetowym. Wybieramy na stronie administracji publicznej interesującą nas sprawę, a następnie potwierdzamy swoją tożsamość, logując się do Profilu Zaufanego przez Pekao24 i wracamy na stronę urzędu w celu dokończenia sprawy – tłumaczy Paweł Sypka.
Założenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne. Na liście spraw urzędowych, które można już teraz załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego, jest m.in.: podpisywanie deklaracji podatkowych, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, odpisu aktu urodzenia czy małżeństwa, karty EKUZ, poinformowanie urzędu gminy o sprzedaży samochodu czy złożenie wniosku o zaświadczenie o niekaralności.
Kierowcy mogą również za pośrednictwem Profilu Zaufanego sprawdzić liczbę punktów karnych za wykroczenia drogowe bez konieczności wizyty na komendzie policji. Usługa wprowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji jest dostępna na portalu obywatel.gov.pl. w zakładce „Kierowcy i pojazdy”. Kierowca znajdzie tam informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe, datę i miejsce popełnienia wykroczenia.
Ekspert Banku Pekao SA wyjaśnia, że założenie Profilu Zaufanego w systemie transakcyjnym Pekao24 jest bardzo proste i trwa kilka minut. Bank nie ma dostępu do wniosków składanych drogą elektroniczną, jednocześnie żadne dane bankowe nie są przekazywane do urzędu. Wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego jest już wypełniony automatycznie danymi klienta, wystarczy się zapoznać z oświadczeniami i zatwierdzić jego złożenie tak samo jak przelew.
– Klient Pekao24 loguje się do usługi, wybiera zakładkę e-urząd, następnie wybiera opcję „utwórz Profil Zaufany”. Wyświetla się krótki i intuicyjny wniosek, w którym wszystkie dane są już automatycznie wypełnione. Klient jedynie nadaje swój indywidualny identyfikator i zapoznaje się z oświadczeniami. Następnie cały formularz akceptuje wybraną metodą autoryzacji. Profil jest już założony, a potwierdzenie jest przekazywane na adres mailowy podany w formularzu. Od tego momentu klient może w prosty i bezpieczny sposób autoryzować wszelkie sprawy urzędowe za pomocą Profilu Zaufanego. Jest to tak proste, jak płatność za zakupy w sklepie internetowym – wyjaśnia Paweł Sypka.
Nad wdrożeniem Profilu Zaufanego pracuje obecnie jeszcze kilkanaście instytucji. Są wśród nich nie tylko banki, lecz także operatorzy telekomunikacyjni.