– Badaliśmy, jak kampanie ze sportowcami wpływają na działalność naszych klientów. Za każdym razem jest to wzrost o minimum 30 proc. Wizerunek sportowca sprawia, że kampania jest bardziej wiarygodna. Wiarygodność zaś coraz trudniej uzyskać na rynku w ogromie informacji, jaki nas codziennie zalewa. Gwiazdy, które korzystają z danych produktów, uwiarygadniają je, wyróżniają kampanie, a to ma wielkie znaczenie dla sprzedaży produktów i usług – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Szaniawski, prezes Arskom Group, firmy specjalizującej się w marketingu sportowym.
Marketing sportowy jest w Polsce znacznie mniej popularny niż na Zachodzie. Coraz więcej firm decyduje się jednak na wykorzystanie w kampanii reklamowej wizerunku sportowca. Największą wartość mają najbardziej rozpoznawalni przedstawiciele sportów popularnych na całym świecie: piłki nożnej czy tenisa. Coraz częściej rodzime firmy wykorzystują też wizerunek gwiazd lekkoatletyki.
– Wykładnikiem tego, co dobre i wiarygodne, jest to, kto tego używa. Jeżeli używają tego uznani sportowcy, to wydaje nam się, że ten produkt jest lepszy i wyróżnia się na rynku. Jeżeli polscy sportowcy osiągają duże sukcesy i towarzyszą temu duże kampanie, to chętniej wybieramy promowane przez nich produkty. Dlatego marki tak chętnie zapraszają ich do współpracy. Myślę, że ten trend będzie coraz silniejsi i będziemy mieć jeszcze więcej dużych kampanii z udziałem czołowych polskich gwiazd – prognozuje Wojciech Szaniawski.
Aby kampania przyniosła odpowiedni skutek, istotny jest produkt, który reklamuje sportowiec. Reklama używek, alkoholu czy zakładów bukmacherskich nie tylko nie będzie wiarygodna, lecz także może nadszarpnąć wizerunek sportowca.
– Warto, żeby sportowcy promowali zdrowy tryb życia, bo ich wizerunek jest nieodłącznie związany ze zdrowiem, dietą, siłownią, dzięki czemu osiągają sukcesy. Sportowcy powinni brać udział w kampaniach dla zdrowia, żeby one też budowały wizerunek osoby dbającej o swoje zdrowie, której zależy na zdrowiu Polaków – ocenia prezes Arskom Group.
Dlatego sportowcy najczęściej udostępniają swój wizerunek w reklamie odzieży sportowej, suplementów diety, również wody mineralnej czy napojów izotonicznych.
– Jest kilka bardzo dużych marek sportowych, które robią kampanie nie tylko pod daną dyscyplinę, lecz także ogólne kampanie, związane z siłownią czy bieganiem. Dobrze, żeby sportowcy promowali bieganie, fitness, siłownię tak, żeby skorzystali na tym Polacy – podkreśla ekspert.
Polacy coraz częściej deklarują aktywność fizyczną. Wprawdzie ponad 1/3 wskazuje, że nie uprawia żadnego sportu, ale już blisko połowa twierdzi, że aktywnie spędza czas wolny (badanie TNS Polska). Wpływ na podejście społeczeństwa mogą mieć sukcesy osiągane przez reprezentantów kraju.
– To widać nie tylko po kampaniach z udziałem sportowców, lecz także po kampaniach społecznych. Dużo marek klientów reklamowych jest zainteresowanych kampaniami społecznej odpowiedzialność biznesu, dbają o to, żeby społeczeństwo było zdrowe – mówi Szaniawski.